• پروژه گوگل
    بازدید: 4565
  • مقدمه

    توضیح برخی از کلماتی که قبل از شروع این مقاله باید بدانید:

    1. بلک لیست: لیست سیاه گوگل که سایت های اسپم(بدرد نخور) را درون آن قرار میدهد.
    2. ایندکس: فهرست بندی
    3. سئو کاران: سئو کاران افرادی با مهارت و تجربه بالا هستند که، وبسایت ها را برای موتور های جتسجوگر مانند: گوگل،بینگ،یاهو و … بیهنه سازی میکنند.
    4. بک لینک: لینکی که از یک سایت به سایت دیگر داده میشود.
    5. بک لینک نوفالو (No Follow): اینگونه بک لینک را گوگل معرفی کرد؛ تا سایتهایی که سئوکاران در آن لینک وبسایتی را برای افزایش رتبه، قرار میدادند از این ترفند استفاده کنند، تا گوگل آن لینک ها را بررسی نکند.
    6. بک لینک فالو (Follow): اینگونه بک لینک ها مهمترین بک لینک ها برای افزایش رتبه یک وبسایت، نزد گوگل میباشد.
    7. Bounce Rate: مدت زمان ماندن یک کاربر در وبسایت که با نماد % نمایش داده میشود؛ مثلا: ۲۷%.
    8. گوگل وبمستر تولز: محیطی برای وبمستران که سایتشان را به گوگل معرفی کرده، و خطاهایی که گوگل در مواجه با سایت آنها شناسایی میکند را بررسی و حل کنند.
    9. ریسپانسیو(واکنشگرا): اگر دقت کرده باشید هنگامی که شما با رایانه خود وارد سایتی میشود ظاهر سایت به یک شکل است و اگر با یک گوشی وارد آن سایت شوید؛ دیگر آن سایت پهن نیست بلکه کوچک و درعین حال منظم است. به این خاصیت واکنشگرایی میگویند.
    10. ساب دامین/دامنه: به بخشی از یک وبسایت میگیوند که یک نام کاملا مجزا دارد و حتی میتواند کاملا مجزا از وبسایت اصلی باشد(که البته این موضوع اصلا توصیه نمیگردد)؛ یک مثال ساده، وبلاگ amir.blogfa.com یک ساب دامنه از وبسایت، blogfa.com است.
    11. Anchor Text : شاید در بعضی از وبسایت ها دیده باشید که قسمتی از یک جمله معمولا با رنگ آبی کمرنگ و زیرخط نشانه گذاری شده است به متن آن عبارت لینک دار، Anchor Text میگویند. مثلا : عبارت «دانلود فیلم» دارای لینکی به وبسایت example.com است، که Anchor Text این لینک، عبارت «دانلود فیلم» میباشد.

    موتور جستجوگر چیست ؟ به برنامه یا اسکریپتی که کلمات کلیدی را در پایگاه داده موجود خود جستجو کرده و عبارت های مشابه را پیدا و نمایش میدهند، موتور جستجوگر میگویند. که در اینترنت نیز به برنامه تحت وبی گفته میشود که درخواست های کاربران را دریافت و صفحاتی با موضوع مشابه با این درخواست ها را، به کاربر ارائه میدهد. به طور کلی موتور های جستجوگر به سه دسته تقسیم میشوند:

    1. پیمایشی یا خزنده
    2. تکمیل دستی
    3. ابر جستجوگرها

    پیمایشی: موتور های جستوجگری که از طریق خزیدن در تمام صفحات موجود در وب، پایگاده داده خودشان را ایجاد/بروزرسانی میکنند. این موتور ها با پیمایشگر ها یا همان خزنده(Crawler) های خود در تمام صفحات وب میخزند و مطالب و لینک های خروجی(بک لینک) آنها را بررسی و ذخیره میکنند. نمونه ای از این موتور های جستوگر، موتور قدرتمند گوگل میباشد.

    تکمیل دستی: در اینگونه موتورها کاربران خودشان پایگاه داده موتور جستجوگر را بروزرسانی میکنند. ماننده موتور جستجوگر Dmoz البته این موتور جستجوگر در ۱۷ مارس ۲۰۱۷ بسته شد 🙁

    ابر جستجوگرها: اینگونه موتورها از ترکیب نتایج چند موتور جستجوگر دیگر عمل میکنند. مانند موتور جستجو گر داگ پایل که از ترکیب نتایج Google ، Yahoo و غیره برای نمایش استفاده میکند.

    البته نوع دیگری نیز وجود دارد که به آن ترکیبی میگویند، که با ترکیب دو نوع پیمایشی و تکمیل دستی کار میکنند.


    بخشی از تاریخچه موتور جستجوگر گوگل !

    گوگل : شرکتی است که در سال ۱۹۹۸ میلادی توسط دو دانشجوی رشته دکتری با نام های، لری پیج و سرگئی برین به عنوان یک شرکت خصوصی به ثبت رسید. این شرکت دارای محصولات زیادی مانند:

    1. موتور جستجو
    2. سرویس جیمیل
    3. تبلیغات کلیکی
    4. سیستم عامل اندروید
    5. یوتیوب و …

    میباشد که ما در این مقاله تنها به معرفی موتور جستجو آن میپردازیم. موتور جستجو گوگل در ابتدا دارای بیش از یک میلیون سرور در جهان بوده، اما جدیدا گوگل اعلام کرد که تعداد سرور هایش در جهان، اطراف ۹۰۰,۰۰۰ تا میباشد. جالب است بدانید که این موتور، روزانه بیش از یک و نیم میلیارد جستجو در آن انجام میشود و حدود ۲۰ پتابایت (این آمار مربوط به سال ۲۰۰۹ میباشد) داده کاربران را پردازش میکند. یکی دیگر از نکات قابل توجه، ارزش این برند(گوگل) میباشد، که ارز آن در سال ۲۰۱۷، مبلغ ۱۴۱  بیلیون دلار(میلیارد دلار) میباشد 😐


    در ابتدا به معرفی دوتا از بزرگترین و بهترین فناوری های آن میپردازیم:

    1. تکمیل خودکار گوگل (Google Auto Complete)
    2. همسان ساز جستجو

    تکمیل خودکار گوگل (Google Auto Complete): این فناوری هنگامی به چشم می آید که شما میخواهد یک جمله/کلمه را گوگل کنید، برای مثال هنگامی که شما میخواهید جمله «دانلود نرم افزار بازار» را سرچ کنید، متوجه میشوید که با وارد کردن کلمه دانلود، گوگل پیشنهاد هایی را به شما میدهد که ممکن است جمله مورد نظر شما نیز جز آنان باشد. ممکن است شما هم کنجکاو شوید و برایتان سوالی پیش بیاید که گوگل چگونه اینکار را انجام میدهد، خب با یک تحقیق ساده متوجه میشود که این پیشنهاد ها از طریق ایندکس هایی که ربات های او انجام داده اند میباشد. اما این ایندکس ها چگونه انجام میشوند ؟ گوگل دارای مجموعه عظیمی از ابر کامپیوتر هاست که مسئول خزیدن در صفحات وب هستند. یعنی تنها وظیفه آنان این است که آیا صفحات جدیدی بوجد آمده اند یا خیر، یا اینکه صفحاتی برزو شده اند؟. هنگام خزیدن، ربات های گوگل متوجه میشوند که کدام صفحات باید خزید شوند، چگونه خزیده شوند و … که وبمستران با ارائه SiteMap وبسایت خود میتوانند به عمل ایندکس کردن گوگل بهبود بخشند. خب بعد از اینکه ربات های گوگل عمل خزیدن را انجام دادند، به پردازش آنها میپردازد که باعث ایندکس شدن چند مورد مثل عنوان صفحات و Title عکس های آن صفحه وب میشود، و هنگامی که شما یک کلمه را سرچ میکنید، گوگل آن را با کلماتی که در پایگاه داده خود ایندکس شده اند، تطبیق میدهد. اما شاید با خودتان بگویید این پیشنهاد ها چگونه ترتیب بندی میشود، همانطور که گفتیم گوگل میلیارد ها عبارت را در پایگاه داده خود ایندکس کرده است، که میتواند به شما نمایش دهد اما چگونه اینها دارای اولویت هستند؟ جواب این است که الگوریتم(روش) گوگل به این شکل عمل میکند که عبارت هایی که دارای بیشترین محبوبیت هستند را، به شما نمایش میدهد یعنی عبارت هایی را که بیشترین سرچ را داشته اند، که البته ممکن است یک عبارت در مکان های مختلف پیشنهاد های مختلفی داشته باشد برای مثال کلمه «دانلود» ممکن است در ایران با پینشهاد های مانند: دانلود فیلم یا دانلود فیلم جدید نمایش داده شود در حالی که همین عبارت اگر در کشور دیگری مانند آمریکا جستجو شود، با پیشنهادهایی مانند: دانلود بازی اندروید یا دانلود نرم افزار ترجمه نمایش داده شود، که این پیشنهاد ها به جستجو هایی که کاربران آن منطقه انجام داده اند بستگی دارد. خب بنابر گفته های پیشین گوگل میلیارد ها عبارت را در پایگاه داده خود ایندکس کرده است، که برای پیشنهاد دادن به شما استفاده میشود، پس چرا بعضی اوقات هیچ چیزی را نشان نمیدهد، مثلا هنگامی که شما عبارت «دذدذدذدذدذ» را سرچ میکنید فناوری Auto Complete گوگل هیچ پیشنهادی برای نمایش به شما ندارد، این به این دلیل نیست که گوگل این کلمه را در پایگاه داده خود ندارد، بلکه بخاطر یکی از دلایل زیر میباشد :

    1. عبارت مورد نظر شما دارای محبوبیت کافی نیست: عبارتی جدید برای گوگل است که طبق الگوریتم هایش، دارای تعداد جستجو کمی است.
    2. عبارت مورد نظر شما برخلاف قوانین اخلاقی گوگل میباشد: عبارتهایی مانند کلمه Nigga (برگرفته از: Nigger) که در آمریکا به عنوان یک کلمه نژادپرستانه استفاده میشود برخلاف قوانین اخلاقی گوگل است. همچنین کلماتی که در یک زبان دارای معنایی ناپسند میباشد نیز گوگل مجبور به حذف آنها است.

    همسان ساز جستجو: این تکنیک نیز از برترین تکنیک های گوگل است که اطلاعات زیادی را درباره آن منتشر نکرده است که چگونه این کار را انجام میدهد. این اتفاق ممکن است برای شما نیز رخ داده باشد که بخواهید عبارت «دانلود فیلم» را جستجو کنید اما حواستان نبوده که کیبورد انگلیسی است که باعث جستجو عبارت «nhkg,n tdgl» شده است و یا اشتباهی عبارت «دانولد فیلم» را جستجو کرده باشید. اما در نهایت تعجب در بیش از ۹۵% مواقع میبنید که گوگل دقیقا نتایجی را برای شما نمایش میدهد که، برای جستجو عبارت «دانلود فیلم» به نمایش در می آورد. همچنین در ابتدای نتایج خود عبارت سالم یعنی همان «دانلود فیلم» را برای شما مینویسد، و از شما درخواست میکند تا روی آن کلیک کرده تا گوگل بتواند نتایج بهتری را به شما نمایش دهد، البته همانطور که گفتیم دربیش از ۹۵% مواقع اگرهم روی آن عبارت سالم آن کلیک کنید هیچ تفاوتی را احساس نمیکنید. خب ما گفیتم که در بیش از ۹۵% مواقع، پس ۵ درصد دیگر برای چه مواقعی است ؟ آن ۵ درصد نیز برای مواقعی است که وبمستران عزیز صفحات زیادی را با عنوان اشتباهی، مانند «nhkg,n tdgl» ایجاد کرده اند، که باعث به اشتباه انداختن گوگل میشود. همانطور که گفتیم گوگل الگوریتم این تکنیک را هنوز آشکار نکرده است.


    بعد از گفتن فناوری های بالا نوبت به الگوریتم های بررسی سایت ها میرسد، که تعداد این الگوریتم ها بسیار بسیار زیاد است اما گوگل تعدادی از آنها را بیشتر فاش نساخته است، الگوریتم هایی که ما در این مقاله به معرفی آنان میپردازیم که از بزرگترین الگوریتم های بررسی سایت هستند؛ عبارتند از:

    1. الگوریتم گوگل پاندا
    2. الگوریتم گوگل پنگوئن
    3. الگوریتم مرغ مگس خوار
    4. الگوریتم کبوتر
    5. الگوریتم کافئین
    6. الگوریتم گورخر
    7. الگوریتم شاهین
    8. الگوریتم PayDay Loan
    9. الگوریتم  Page Layout
    10. الگوریتم Page Authority
    11. الگوریتم Mobilegeddon
    12. الگوریتم ماه عسل گوگل (Google Honey Moon)
    13. الگوریتم رقص گوگل (Google Dance)
    14. الگوریتم گوگل سند باکس (Google SandBox)

    « گوگل پاندا »

    الگوریتم گوگل پاندا : از اولین الگوریتم ها و بدترین الگوریتم ها برای وبمستران متلقب بود، که از گوگل آن را معرفی کرد. در ابتدای کار موتور جستجو گر گوگل؛ بیشتر وبمستران مطالب بسیار خوبی را در وبسایت خود منتشر میکردند، مطالبی که توسط خودشان تهیه، گردآوری و نوشته شده بودند، اما با این حال گوگل این وبسایت ها را به دلیل اینکه تازه کار بودند در نتایج خودش قرار نمیداد و تنها در ۰٫۰۱% مواقع این وبسایت ها در صفحه اول آن، ظاهر میشدند، زیرا در آن زما هوش مصنوعی این موتور جستجوگر بسیار پایین بود و تنها سایت هایی را در صفحه اول خودش ظاهر میکرد که داری مطالب زیادی بودند، زیرا فکر میکرد که این سایت ها حتما دارای مطالب یکتا و زیادی هستند، و از آنجایی که بیش از ۹۰% کاربران این موتور جستجوگر تنها صفحه اول را برای نتایج عبارت جستجو شده خود، چک میکردند، اینگونه وبسایت ها دارای بازدید بیشتری بودند. اما درباطن ماجرا، قضیه اینگونه که این موتور جستجوگر فکر میکرد نبود، وبمستران اینگونه وبسایت ها مطالب را بدون هیچ گونه تغییر از وبسایت های دیگر کپی میکردند و آن را در وبسایت خود قرار میدادند که باعث زیاد شدن صفحات وبسایت میشد که در نتیجه در نتایج اول گوگل میامدند. الگوریتم پاندا با آمدنش، شروع به بررسی تمام صفحات وب ایندکس شده و آن هایی که ایندکس میشوند، کرد تا ببیند که آیا محتوایی با محتوای دیگر یکسان است یا خیر، این کار چند وقت طول کشید که بعد از آن گوگل این لگوریتم را معرفی و پیاگاه داده این موتور جستجوگر را بروزرسانی کرد، از همین رو، سایت های متقلب در عرض چند هفته از لیست نتایج حذف، و به بلک لیست گوگل منتقل شدند. اما گوگل باز هم به این وبمستران فرصت داد و به اعلام کرد که این الگوریتم برای یکبار نبوده و به صورت ماهانه تازه میشود(سایت های متلقب دوباره بررسی میشوند). اما گوگل تنها آنها را تازه سازی نکرد، بلکه چندین بروزرسانی نیز انجام داد که آخرین آن در ۱۷ جولای ۲۰۱۵ ارائه شد(گوگل پاندا ۴٫۲ اصلاح ۲۸).

    « گوگل پنگوئن »

    الگوریتم گوگل پنگوئن: گوگل با ارائه این الگوریتم بسیاری از سایت ها را به نتایج پایین تری منتقل کرد و یا حتی بعضی از آنان را در بلک لیست خودش قرار داد. گوگل بعد از معرفی الگوریتم پاندا بر روی موضوعی بسیار تاکید کرد، بک لینک؛ بالافاصله بعد از گفتن این موضوع توسط یکی از کارمندان این شرکت بسیاری از سئوکاران شروع به ساخت بک لینک های فالو در وبسایت های دیگر کردند این سئو کاران در ازای دریافت مبلغی، این بک لینک ها را برای وبسایت مشتری ایجاد میکردند. و همگی آنها نیز بک لینک های فالو ایجاد میکردند، زیرا همانگونه که در بالا گفتیم، بک لینک های نوفالو هیچ اهمیتی نداشتند. بعد از چندماه وبسایت هایی که بک لینک های فالو زیادی از وبسایت های دیگر دریافت کرده بودند؛ به سرعت به نتایج اول گوگل آمدند. اما گوگل بیکار ننشست و با معرفی الگوریتم گوگل پنگوئن، سایت هایی که سئوکاران درازای دریافت مبلغی از آنان، برایشان لینک های اسپم فالو زیادی ایجاد کرده بود را، شناسایی و در بلک لیست خود قرار داد. در کل وظیفه این الگوریتم بررسی بک لینک های اسپم بود. البته بازهم گوگل به این وبمستران فرصت داد تا از طریق ابزای به نام؛ Disavow Tool در گوگل وبمستر تولز از گوگل درخواست کنند تا این لینک ها را ناخوانده فرض کند. این الگوریتم نیز مانند الگوریتم گوگل پاندا هر چند وقت یکبار تازه سازی میشود تا فرصتی برای وبسایت های متقلب باشد، البته چند بار هم بروزرسانی شد که آخرین آن در ۶ اکتبر ۲۰۱۶ بود(گوگل پنگوئن ۴٫۰ فاز ۲).

     « مرغ مگس خوار »

    الگوریتم مرغ مگس خوار: این الگوریتم در ۲۰ آگوست ۲۰۱۳ ایجاد و معرفی شد؛ که بر خلاف الگوریتم های قبلی هیچ بروزرسانی ندارد، اما همیشه تازه سازی میشود. این الگوریتم کامل کننده دو الگوریتم قبل بود که اهمیت بسیار زیادی دارد. قبل از ایجاد این الگوریتم؛ گوگل نتایج جستجو کاربران را به صورت تحلیل کلمه ای به نمایش در می آورد؛ به این صورت که اگر شما عبارت ” از کجا گوشی بخرم ؟ ” رو گوگل میکردید، این موتور جستجوگر کلمات را از یکدیگر جدا میکرد و  تک تک با ایندکس های خودش مورد بررسی قرار میداد، اما با ارائه این الگوریتم گوگل ابتدا عبارت موردنظر کاربر را، بررسی و تحلیل میکرد تا متوجه منظور آن شود و سپس به جستجو آن میپرداخت. دقیقا قصد این الگوریتم راحت کردن جستجو کاربران و درعین حال بهترین برای کاربران نتیجه است طوری که انگار شما دارید با یک انسان صحبت میکند(مانند عینک گوگل)، البته عبارت جستجو شده کاربر نیز، باید در چارچوب قوانینی باشد تا این الگوریتم بتواند؛ به بهترین شکل ممکن عمل کند.

    « کبوتر »

    الگوریتم کبوتر: این الگوریتم برای سنجش میزان بازدید یک وبسایت و همچنین تحلیل موقعیت جغرافیایی یک وبسایت است؛ همانگونه که در قبل گفتیم گوگل در فناوری تکمیل خودکار خودش پیشنهاد هایی با توجه به مکان شما در هنگام سرچ به شما ارائه میدهد، اما این موضوع فقط برای تکمیل خودکار این موتور نیست؛ بلکه برای به نمایش در آوردن وبسایت ها نیز است. اگر شما عبارت «دانلود فیلم» را در ایران گوگل کنید ممکن اولین وبسایت IRFilm.com باشد در صورتی که اگر همین عبارت را در آمریکا گوگل کنید اولین وبسایت USFilm.com باشد. وظیف این الگوریتم شناسایی موقعیت جغرافیایی یک وبسایت و همچنین تعداد کلیک هایش است، به طور مثال اگر شما همان عبارت «دانلود فیلم» را در ایران گوگل کرده و روی وبسایت IRFilm.com کلیک کنید؛ این کبوتر به طور مجازی یک نوک به این وبسایت میزند به این معنا که این وبسایت با عبارت «دانلود فیلم» در موقعیت جغرافیایی ایران؛ یک کلیک داشته است، که هر چقدر تعداد این کلیک ها بیشتر باشد گوگل اعتمادش به آن وبسایت بیشتر است.این الگوریتم نیز مانند الگوریتم های بالا؛ همیشه تازه سازی میشود و آخرین نسخه آن نیز در ۲۲ دسامبر ۲۰۱۴ منتشر شد که مخصوص سه کشور: آمریکا، کنادا و استرالیا بود (Pigeon Expands For. US,CA & AU).

    « کافئین »

    الگوریتم کافئین: این الگوریتم بجای سیستم قدیمی ایندکس گوگل آمده است، با آمدن این الگوریتم گوگل هر ثانیه صدها هزار صفحه را مورد بررسی قرار میدهد. قبل از این الگوریتم وقتی شما عبارتی را گوگل میکردید، این موتور نتایج ایندکس قبلی را به شما نشان میداد یعنی نتایجی که قبلا در پایگاه داد خود داشت، و از آن رو که گوگل در قدیم سیستم ایندکس بسیار آهسته ای داشت، ممکن بود که شما یک نتیجه دلخواهتان را نگیرید، اما الان وقتی عبارتی را گوگل میکند حتی نتایجی که در همان لحظه در حال ایندکس آنها است را نیز؛ برای شما به نمایش در می آورد به همین خاطر به این سیستم Live میگویند. آخرین نسخه آن نیز در ژوئن ۲۰۱۰، برای حذف وبسایت های کهنه و بدون آپدیت؛ منتشر شد(Coffeine Rollout).

    « الگوریتم گورخر »

    الگوریتم گورخر: با فراگیر شدن رایانه ، موبایل و… و درعین حال با وجود اینترنت، افراد دوست داشتند که بتوانند با همین رایانه خودشان هم خرید کنند. از همین رو فروشگاه های اینترنتی زیادی در سراسر جهان ایجاد شدند، و گوگل باید فکری به حال این حجم عظیم از فروشگاه ها میکرد؛ به همین دلیل بعد از مدتی الگوریتم گورخر را معرفی کرد که این الگوریتم فروشگاه های تقلبی و اسپم را کنار میانداخت و فروشگاه های خوب و بهینه را بیشتر به دید کاربران می آورد. گوگل در این الگوریتم فاکتورهای زیادی از یک فروشگاه اینترنتی را مورد بررسی قرار میداد، مانند:

    1. وجود بارکد برای هر محصول
    2. وجود کوپن تخفیف برای بعضی از کالاهای فروشگاه
    3. ریسپانسیو بودن سایت
    4. کم بودن مراحل؛ برای راحت بودن کاربر هنگام خرید
    5. داشتن یک گواهینامه امنیتی (SSL) برای سایت

    *مورد پنجم را در مبحث «الگوریتم چینش سایت ها» مورد بررسی قرار میدهیم. این الگوریتم از زمان ارائه بروزرسانی قابل ذکری توسط گوگل نداشته است.

    « الگوریتم شاهین »

    الگوریتم شاهین: این الگوریتم در ۲۲ آگوست ۲۰۱۷ معرفی شد و تنها به سایت ها و کسب کارهایی مربوط میشود که از گوگل مپ برای آدرس دهی دفترکار یا شرکت خود استفاده میکنند؛ قبل از این الگوریتم، گوگل آدرس هایی که مشابه یکدیگر بودند را حذف میکرد که مشکل بزرگی برای کسانی بود که میخواستند کسب و کار خودشان را معرفی کنند. مثلا اگر چندین مغاره در یک پاساژ بودند و همه آنان نیز از گوگل مپ برای معرفی کسب و کار خود استفاده کرده بودند به دلیل مشابهت آدرس همه آنان را بجز یکی یا دوتا حذف میکرد. اما با معرفی این الگوریتم امکان رخ دادن این اتفاق به کمتر از ۱۰% رسیده است که این درصد نیز درحال پایین آمدن است.

    « PayDay Loan »

    الگوریتم PayDay Loan: شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که برای یک عبارتی جستجو کرده باشید؛ اما بعد از ورود به سایت ببینید که اصلا اون چیزی که شما دنبالش بودید در سایت وجود نداره و فقط اون نوشته ای که شما تایپ کرده بودید به روش های مختلفی نوشته شده است! این الگوریتم دقیقا برای مبارزه با اینگونه سایت ها بوجود آمده است. این الگوریتم نیز مانند الگوریتم های بالا؛ همیشه تازه سازی میشود و آخرین نسخه آن نیز در ۱۲ ژوئن ۲۰۱۴ منتشر شد(PayDay Loan 3.0). که در این بروزرسانی گوگل با سایت هایی که از دو عبارت کالای جنسی و کازینو، سوء استفاده میکنند، برخورد بسیار جدی را آغاز کرد.

    « Page Layout »

    الگوریتم Page Layout : این الگوریتم برای شناسایی سایت هایی است که از تبلیغات زیادی استفاده میکنند. گوگل پیشنهاد داده است که باید ها و نباید های پایین را اجرا کنید:

    1. برای تبلیغات کناره های سایت(ساید بارها) مکان بسیار خوبی است.
    2. برای ساخت بنر تبلیغاتی نباید از فرمت فلش(Swf) استفاده شده باشد.
    3. تبلیغات نباید به صورت چشمک زن باشد.
    4. حجم تبلیغات نباید زیاد باشد زیرا باعث کند شدن سرعت سایت و پایین آمدن اعتبار در گوگل میشود.
    5. تعداد تبلیغات باید کم باشد و…

    این الگوریتم نیز مانند الگوریتم های بالا؛ همیشه تازه سازی میشود و آخرین نسخه آن نیز در ۶ فوریه ۲۰۱۴ منتشر شد (Page Layout #3).

    « Page Authority »

    الگوریتم Page Authority: این الگوریتم مهم ترین الگوریتمی است که از عناصر موجود در آن، برای چینش سایت ها در نتایج از آن استفاده میشود. مهمترین عناصر این الگوریتم؛ عبارتند از:

    1. تعداد بازدیدکننده و بازدید صفحه موردنظر
    2. میزان کیفیت محتوا صفحه موردنظر
    3. میزان لینک های ورودی به صفحه موردنظر
    4. Bounce Rate

    البته بررسی و امتیاز دهی به این عناصر توسط وبسایتی از شرکت بزرگ آمازون به نام MOZ انجام میشود.

    قابل توجه وبمستران عزیز: از دیگر وبسایت هایی که در این الگوریتم فعالیت دارد، وبسایت الکسا (Alexa) است که از همان شرکت بزرگ آمازون میباشد و میتوان به صورت آنلاین، وضعیت عناصر بالا را برای وبسایت خودتان برسی کنید. که میتوان به شکل پایین عمل کرد:

    Alexa.com/siteinfo/example.com

    بجای example.com آدرس سایت خودتان را نویسید. آدرس بالارا کپی کرده و آن را در نوار آدرس مرورگر خود پیست کنید!

    قابل ذکر است که الگوریتم بالا برای گوگل نیست، و این موتور تنها از الگوریتمی مانند الگوریتم بالا استفاده میکند!

    « Mobilegeddon »

    الگوریتم Mobilegeddon: این الگوریتم تنها برای جداسازی سایت های ریسپانسیو از سایت های غیر ریسپانسیو است؛ که قالب باید بطوری توسط طراح ساخته شده باشد که در دستگاه های مختلف به خوبی و بدون هیچ بی نظمی، نمایش داده شود(ریسپانسیو باشد). البته اگر دفت کرده باشید هنگامی که با موبایل وارد بعضی از وبسایت ها میشوید؛ یک m به اول آنها اضافه میشود؛ مثلا هنگامی که با رایانه وارد سایت میشود آدرسش example.com است، درحالی که وقتی با موبایل وارد سایت میشود آدرسش  به m.example.com تغییر پیدا میکند. استفاده از این روش بسیار کار اشتباهی است زیرا همانگونه که گفتیم گوگل از مطالب تکراری یا کپی شده از سایت دیگر؛ اصلا خوشش نمی آید؛ زیرا هنگامی که شما دقیقا همان مطالب را در ساب دامین سایت خود بالا می آورید گوگل فکر میکند که شما قصد افزایش بازدید وبسایت خود با مطالب تکراری را دارید؛ به همین دلیل وبسایت شما را به بلک لیست خود انتقال میدهد؛ پس بهترین روش استفاده از یک قالب ریسپانسیو است. این الگوریتم نیز مانند الگوریتم های بالا؛ همیشه تازه سازی میشود و آخرین نسخه آن نیز در ۲ آوریل ۲۰۱۵ منتشر شد (Mobile Update AKA).

    « ماه عسل گوگل »

    الگوریتم ماه عسل گوگل (Google Honey Moon):در این الگوریتم گوگل بعضی از سایت ها را چه با بک لینک های با کیفیت و تعداد بالا و چه بدون بک لینک به صفحات اول خود می آورد تا ببنید که نتیجه اش چه میشود، اگر کاربران زیادی از طریق کلمات کلیدی پر رقابت مربوط به سایتتان، وارد سایت شما شدند و مدت زمان خوبی را در سایت ماندند معلوم میشود که شما یک وبسایت خوب دارید که گوگل این را برای شما یک پوینت به حساب می آورد زیرا گوگل همیشه دنبال راحتی کاربران خودش است وبرای او مهم نیست که کدام یک از سایتها میخواهد در این رقابت برنده شود. اگر شما در این ماه عسل بتوانید خودتان را در دل گوگل جا کنید موفق شده اید وگرنه خیر. هرچند که ممکن است بعد از اتمام ماه عسل رتبه تان به شدت افت کند؛ اما اصلا نگران نباشید زیرا گوگل حواسش به شما هست 🙂

    « رقص گوگل »

    الگوریتم رقص گوگل (Google Dance): خب بعد از اینکه تمامی الگوریتم های بالا تازه سازی میشوند و مطالب توسط الگوریتم کافئین ایندکس میشوند یک گوگل دنس یا همان رقص گوگل رخ میدهد، که ممکن است طبق الگوریتم های بالا سایتتان را، از رتبه یک به رتبه های پایینتر بکشد یا حتی به طور کامل از نتایج حذف کند و حتی ممکن است که رتبه سایت شما را بهبود ببخشد.

    « گوگل سند باکس (Google SandBox) »

    الگوریتم گوگل سند باکس (Google SandBox): اگر به طور خلاصه بخواهیم بگوییم بزرگترین هدف این الگوریتم تشخیص سایت هایی است که واقعا قصد دارند تا در فضای وب فعالیت مفید داشته باشند و نمیخواهند که در مدت زمان کمی بیشترین بازدید و در آمد را کسب کنند. گوگل در این الگوریتم سایتهایی را که به تازگی ایجاد شده اند را از نظر محتوا و بروز بودن مورد بررسی قرار میدهد اگر یک وبسایت کپی کار و بدردنخور بود که آنها را در بلک لیست خود قرار میدهد، اگر هم که یک وبسایت مفید با مطالب یکتا و خوب بود، آن را برای چند ماه در نتایج خوب خودش نمی آورد تا تشخیص دهد که این وبسایت تسلیم این الگوریتم میشود یا خیر، اگر که تسلیم شد؛ کلا بیخیال او میشود، اگرهم که ماند او را کم کم به نتایج خوب خودش منتقل میکند.


    ⇐ اما بعد از گفتن فناوری ها و الگوریتم های بررسی بالا؛ به یکی از مهم ترین بخش این موتور جستجو میرسیم، یعنی الگوریتم چینش سایت ها ⇒

    خب ما در بخش های قبل فناوری های تکمیل خودکار و همسان ساز رو گفتیم؛ هچنین ۱۴ تا از الگوریتم های این موتور جستجوگر را نیز بیان کردیم،اما بعد از اینکه ما عبارتی را گوگل میکنیم، نتایج چگونه ترتیب بندی میشوند ؟ چگونه گوگل سایت هایی را در رده اول خودش قرار میدهد، اما سایت هایی را به هیچ عنوان در نتایج نشان نمیدهد! گوگل با استفاده از الگوریتم های بررسی؛ چینش اولیه وبسایت ها را انجام میدهد، اما برای چینش نهایی(چینشی که ما با سرچ کردن در این موتور میبینیم) فاکتور هایی را از وبسایت ها مورد بررسی قرار میدهد که مهمترین آنها عبارتند از:

    1. نام دامنه.
    2. سئوی محلی(OnPage Seo)
    3. سئوی خارجی(OffPage Seo)
    4. Bounce Rate
    5. موقیت جغرافیایی که وبسایت در آن فعالیت میکند.
    6. استفاده از تکنولوژی جدید گوگل به نام AMP(Accelerate mobile pages).
    7. اتصال شما به اکانت گوگل پلاس خودتان.

    حال به باید ها و نباید های هر کدام میپردازیم:

    « باید ها و نباید های نام دامنه »

    1. بهتر است مخفف نباشد و مربوط به موضوع وبسایت باشد.
    2. همچنین بهتر است از – درآدرس استفاده نشود.

    « باید ها و نباید های سئوی محلی(OnPage Seo) »

    1. کیفیت محتوای سایت باید بالا و کپی شده نباشد.
    2. بهتر است در هر مطلب چند عکس و چند لینک خارجی و چند لینک درونی به مطالب مرتبط وجود داشته باشد.
    3. اندازه عناوین مطالب بهتر است طولانی باشند البته نه زیاد!
    4. تعداد کلمات یک مطلب بهتر است زیاد و مربوط به همان مطلب باشد.
    5. قالب وبسایت سئو شده باشد(فایل های CSS و JS کمی داشته باشد).
    6. عکس های وبسایت دارای تگ Alt باشند.
    7. در هر صفحه یک تگ Title وجود داشته باشد که بیانگر موضوع آن صفحه از وبسایت باشد.
    8. هر صفحه دارای یک تگ H1 و کمتر از ده تگ H2وH3 باشد.
    9. عکس های وبسایت دارای حجم کمتر از ۵۰ کیلوبایت(حداکثر تا ۸۰ کیلوبایت) و با فرمت jpg باشند.
    10. هر صفحه دارای تگ توضیحات(Meta Description) و تگ کلمات کلیدی(Keyword) باشد.
    11. سایت دارای فایل Robots.txt باشد(که تعیین کننده آدرس هایی که یک موتور جستجوگر اجازه خواندن آنها را دارد است).
    12. سایت دارای یک سایت مپ(Sitemap) باشد.
    13. بهتر است سایت در یکی از آنالیزور های بازدیدکننده؛ مثل گوگل آنالیز ثبت شده باشد.
    14. سایت دارای تعدادی ساب دامین، مربوط به وبسایت اصلی باشد.

    « باید ها و نباید های سئوی خارجی(OffPage Seo) »

    1. سایت دارای تعدادی بک لینک با Anchor Text مرتبط به آن لینک باشد.
    2. سایت همچنین دارای تعدادی لینک نوفالو باشد، زیرا اگر تمامی لینک ها فالو باشد گوگل شک میکند، و ممکن است سایت شما را به عنوان یک سایت اسپم شناسایی کند.
    3. وبسایت شما در شبکه های اجتماعی بزرگی مانند: توییتر، فیسبوک و … دارای یک اکانت باشد و لینک هایی از سایت شما در آن اکانت ها وجود داشته باشد.
    4. وبسایت شما دارای بازدید زیادی از موتورهای جستجوگر مختلف باشد.

    « Bounce Rate »

    تنها باید Bounce Rate این است که؛ هنگامی که کاربر وارد سایت شما میشود، برای مدت زمان زیادی باشد که نشان دهنده این است که کاربر دقیقا به آن چیزی که میخواست رسیده است که هرچه این زمان بیشتر باشد Bounce Rate یا همان نرخ پرش کمتر میشود که هرچه این درصد کمتر باشد بهتر است، مثلا اگر نرخ پرش یک وبسایت ۱۰ % باشد، قطعا گوگل این وبسایت را مفیدتر میداند، نسبت به وبسایتی که دارای نرخ پرش ۶۰% است.

    « موقیت جغرافیایی که وبسایت در آن فعالیت میکند »

    این فاکتور هیچگونه باید و نبایدی ندارد. این فاکتور برای این است که اگر وبسایتی مثلا با پیشوند IR ثبت شده باشد، در جستجوهایی که کاربران در ایران انجام میدهند بیشتر نمایش داده شود.

    « استفاده از تکنولوژی جدید گوگل به نام AMP »

    این فاکتور نیز مانند فاکتور بالایی هیچونه باید و نبایدی ندارد. این فناوری در اواخر سال ۲۰۱۵ و اوایل سال ۲۰۱۶ توسط خود گوگل معرفی شد. این فناوری به این شکل عمل میکند که وقتی روی وبسایتی کلیک میکند ان وبسایت با سرعت فوق العاده ای برای شما باز میشود. قابل ذکر است تنها زمانی این فناوری را احساس میکنید که با رایانه های جیبی یا همان موبایل ها به گوگل کردن بپردازید. در این فناوری تنها کد هایی از نوع HTML و CSS و JS سایت موردنظر فراخوانی میشوند که کاربرد زیاد، و حجم های بسیار کمی داشته باشند. گوگل این فناوری را به شکل یک افزونه برای وبسایت های که با سیستم مدیریت محتوا وردپرس کار میکنند درآورد، تا بتوانند آن را در وبسایت خود نصب کنند. از این رو هر وبسایتی که این افزونه را نصب کرده باشد دارای محبوبیت بیشتری نزد گوگل است.

    در نهایت گوگل فاکتورهای بالارا مورد بررسی قرار داده و چینش نهایی خود را تکمیل میکند. از این رو هر وبسایتی که دارای امتیاز بیشتری در این بررسی بود، به رتبه های اول گوگل در چینش نهایی، نزدیکتر میشود. البته درمورد مورد هفتم نیز بیاد بگوییم که؛ در این مواقع اگر شما عبارتی را جستجو کنید، گوگل بررسی میکند که آیا شما به اکانت گوگل پلاس خود لاگین(ورود) کرده اید یا خیر، اگر به اکانتتان لاگین کرده باشید،و در بین دوستانتان در گوگل پلاس یا به طور کل در آن شبکه اجتماعی پستی با این موضوع قرار داشته باشید آن را در الویت قرار خواهد داد.

    و البته دلیل سرعت این موتور جستجوگر را؛ به طور کلی میتوان به الگوریتم کافئین و مجموعه بسیار عظیمی از ابرکامپیوترهای آن؛ که هر ثانیه یا کمتر از ثانیه مشغول خزیدن هستند، ربط داد.

    امیدوارم که از این مقاله لذت برده باشید 🙂


    منابع کمکی مقاله:

    1. وبسایت MOZ.Com